Usta Tasarımcı Olmanın Kuralları

1- Kullandığınız Yazı Tiplerini Sınırlayın
Tamam, “usta tasarımcı” lafı biraz zorlama olabilir. Ama en azından bu yedi kuralı takip ederek “uzman tasarımcı” olabilirsiniz. Bu, nasıl daha iyi bir tasarımcı olabileceğiniz hakkında okuduğunuz blog yazılarının en kısası ve en bilgilendiricisi olacaktır. Lütfen aklınızda bulundurun: bu kurallar KIRILABİLİR… çünkü yasa değiller, sadece benim bir tasarımı bir araya getirirken uyguladığım genel kurallardır.

Aşağıdaki kuralları izlediğinizde sanatsal mükemmelliğe giden yoldasınız demektir:
Kural Bir: Yazı tiplerini sınırlayın. İyi bir tasarımı bir araya getirmenin büyük bir kısmı, gördüğünüz gibi, görünüşün birbiriyle tutarlı olmasıdır. Tutarlı bir görünümü elde etmenin en iyi yolu tasarımını kullandığınız bir kaç motifle (temalar) sınırlamanızdır. Seçtiğiniz yazı tipleri sınırlamak isteyeceğiniz ilk değişkendir. Ben genellikle tasarım başına 2 yazı tipi seçerim.

İlk yazı tipi süslü veya sanatsal olabilir. Bu yazı tipi tasarımınıza biraz karakter, kişilik ve kabiliyet kazandırmak için kullanılır. Tasarımın ruh halini belirleyen bu yazı tipidir. Bir kızın partisi için fırıl fırıl dönen eğlencelik bir yazı tipi mi, yoksa bir rock grubu için kötülük dolu karanlık bir yazı tipi mi? Bu süslü yazı tipini üst kısım için kullanırdım –büyük olan herhangi bir yere, bu yazı tipini kullanırım. Süslü yazı tipi, tasarımın odak noktası olacaktır. Genellikle bu yazı tipini az yerde kullanırsınız ama daha büyük olacağından insanların odaklanacağı ve ilk göreceği şey bu olacaktır.

İkinci yazı tipi çok basit olmalıdır. Bu ikincil yazı tipini izleyici fark etmemelidir bile. Bu ikinci yazı tipi, çok kolayca okunabilir olmalıdır. Tasarımda yaygın olan metinlerde kullanılacak genel yazı tipi bu olacaktır. Açıkça, yaygın metinlerde artsitik yazı tiplerini okumak çok zor olacağından bu ikinci yazı tipinin amacı, sadece işlevsellikten ibaret olmalıdır.

İşte bir tasarımda kullanılan uygun yazı tiplerine örnek. Gördüğünüz gibi, burada sadece iki yazı tipi kullanıldı. Süslü yazı tipi, üst kısım için ve basit yazı tipi de genel metin için. Temiz ve tutarlı görünüyor.


solda: “basit yazı tipi” / sağda: “süslü yazı tipi”

Burada da yazı tiplerinin kötü kullanımı söz konusu. Bu durumda, bir çok süslü yazı tipip kullandım. Sadece tasarımı tutarsız gösteriyor. Alt kısım, ana başlıkla uyuşmuyor bile.


solda: “basit yazı tipi” / sağda: “çok fazla süslü yazı tipi”

Bir tasarımda çok fazla yazı tipi kullanmak en büyük hatadır. Broşüründe 8 farklı yazı tipi kullanan birinden daha kötü görünen bir şey yoktur. Daha da kötüsü genel metinleriniz için çok süslü bir yazı tipi kullanmanızdır. İşte yazı tiplerinin en kötü nasıl kullanılabileceğine dair bir örnek:


solda: “yazı tipleri genel metin için fazla süslü” / sağda: “çok fazla süslü yazı tipi”

Sizi göndermeden önce son bir düşünce. Eğer süslü yazı tipiniz modern veya çağdaş görünüyorsa, o halde basit yazı tipiniz bir sans-serif yazı tipi olmalıdır. Eğer süslü yazı tipiniz eski moda görünüyorsa, o zaman ikincil yazı tipi olarak serif kullanın.

2-Renklerini sınırla.
Usta bir tasarımcı olmanın yedi kuralının ikincisidir. Önce ilk kuralı okumak isteyebilirsiniz.

\

Yazı tiplerininizi sınırlamanın son kuralıymış gibi geliyor kulağa değil mi? Aynen! Renklerimizi, yazı tiplerimizle aynı nedenden sınırlamak istiyoruz. Tasarımda kullandığımız renkleri sınırlamak, tasarımımızın daha tutarlı olmasını sağlayacaktır. Yani, her şey uyumlu görünecektir. Aynı bir spor takımının üniforması veya bir şirketin markalaması gibi.

Yazı tipi seçiminde olduğu gibi, renkleri sınırlamak sadece bir rehberdir, kural değildir. Tasarımınızda bir hayli gökkuşağı gibi bir sürü renk kullanabilirsiniz, ve harika görünebilir. Ama bir renklendirme stratejisiyle başlamalı ve buna sonuna kadar uymalısınız. Renklerinizi tasarımınızla uyumlu bir şekilde kullanın.
Yeni başlayanlar için, önce renk değerlerinden bahsedelim. Bir rengin değeri, rengin ne kadar aydınlık veya ne kadar karanlık olduğudur. Bir sarı örneğin, epeyce aydınlıktır. Bir mor epeyce karanlıktır. Tabii ki, bir rengin değer yelpazesi vardır. Örneğin mor, çoğumuzun karanlıkla özdeşleştirerek düşündüğü, ama aynı zamanda oldukça açık değerde bir mor elde edebileceğiniz renktir. Aşağıda renklerin ve onların ilgili değerlerini gösteren bir örnek var. Onun yanında da tek bir renk için renk yelpazesini görebilirsiniz.

renk / değer / değer yelpazesi
renk / değer / değer yelpazesi

Renk planımı seçerken uyguladığım bir kural: renk planınızda mutlaka renklerin değer yelpazesi olduğundan emin olun. Her tasarımda, kontrastı üretmek için biraz açık renge ve biraz karanlık renge ihtiyacınız olacak. Örneğin, tasarımınızın arkaplanı karanlık ise bir de açık renge ihtiyacınız olacak ki metin rahatça okunabilsin. Ya da tam tersi, açık renk bir arkaplanınız varsa metninizin okunabilmesi için açık bir renk gerekli olacak.

Ayrıca genellikle renk planımı seçerken 2 ila 5 renk seçerim. Seçenek sayısını arttırın ve tasarımda iyi sonuçlar elde edeceksiniz. Aşağıda bir araya getirdiğim bir renk planının örneği var.

Görebileceğiniz gibi bir karanlık renk, bir orta değerli renk ve bir de açık renk seçtim. Sağa doğru ise her seçtiğim renk için bir değer yelpazesi hazırladım. Projemde palet niyetine kullanacağım renkler, bu koleksiyondaki renkler olacak. Bir kere paletim hazır olduğunda, sadece bu paletteki renkleri kullanmak için elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışacağım.

\

Tamam, şimdi kaç tane renk seçeceğimiz ve hangi değerlerde olmaları gerekiyor gibi teknik renk seçimi işlemlerini hallettiğimize göre, sırada ne var? Sırada ne olacağını söyleyeyim, en zor kısım; o 2 ila 5 rengin hangileri olması gerektiğine karar vermek! Şahsen bunu zaman zaman zor bir iş olarak görüyorum. Aşağıda renk planımı yaparken aldığım yardımlar ve teknikler var:

Sıcaklık yelpazesine uyun. Ya tüm sıcak renkleri ya da tüm soğuk renkleri seçin. Sıcak renkler kırmızılar, turuncular, sarılar, kahverengiler vb. Soğuk renkler ise maviler ve morlardır. Ben şahsen, yeşilleri ise nötr olarak görmekteyim. Eğer tüm renklerinizi bir sıcaklık aralığında seçerseniz, büyük ihtimalle uyumlu olacaklardır.

İlham almak için http://www.colorlovers.com gibi bir siteyi kullanın. Bu mükemmel sitenin tüm olayı renk planlarıyla ilgili. Sayfa sayfa renk planları bulabilirsiniz.

Bir gözünüz etrafta olsun. Her tarafınızda renk planları vardır. Markette torbanıza bakın, Starbucks’taki tablodaki renklere bakın, Doğa Ana’ya bakın! Hoşunuza giden bir renk dizisi gördüğünüz zaman, not alın ve bilgisayarınızda bunu tekrarlayıp tekrarlayamayacağınıza bir bakın.

Var olan şirket renklerine dikkat edin. Sık sık, bazı markaların renklerinden yararlanıyorum. Logolarına ve renk yelpazesine bakıyorum daha sonra bunu başlangıç noktam olarak alıyorum. Daha sonra belki bir veya iki renk ekleyebiliyorum.

Aşağıda oldukça kısıtlı renk yelpazesi kullanarak hazırladığım bitmiş bir tasarım var.

\

Gördüğünüz gibi, kısıtlı renk yelpazesi ve yazı tiplerimi sınırlamak her şeyi bir arada, düzenli gösteriyor.

Yazar: Bill
kaynak

Alıntı:bildirgec.org

Bu yazının üçüncü ,dördüncü ve beşinci bölümlerine bakabilirsiniz.

Reklamlar

Usta Tasarımcı Olmanın Kuralları” üzerine bir yorum

  1. Bilge adam Web & Grafik eğitimi almıştım. Orda verdikleri bir kitap vardı. Ona benzettim bilgileri, ama değil tabi 🙂 Güzel olmuş bunlarda. Paylaşımın için teşekkürler 🙂

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s